Regulamin konserwacji i remontów
Do pobrania
Regulamin użytkowania, konserwacji i remontów budynków i lokali w zasobach zarządzanych przez Brzezińską Spółdzielnię Mieszkaniową
PODSTAWA PRAWNA:
- Ustawa z dnia 16.09.1982 r. Prawo spółdzielcze, (tekst jednolity Dz. U. z 2016r. poz. 21 ze zm.),
- Ustawa z dnia 15.12.2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych, (tekst jednolity Dz. U. z 2013 r. poz. 1222 ze zm.),
- Ustawa z dnia 24.06.1994 r. o własności lokali (tekst jednolity Dz. U. z 2015r. poz. 1892),
- Ustawa z dnia 07.07.1994 r. Prawo budowlane (tekst jednolity Dz. U. 2016 poz. 290 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12.04.2002 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U z 2015r. poz. 1422),
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16.08.1999 r. w sprawie warunków technicznych użytkowania budynków mieszkalnych, (Dz. U. nr 74, poz. 836),
- Statut Brzezińskiej Spółdzielni Mieszkaniowej.
I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
1. Niniejszy regulamin ma na celu ochronę mienia właścicieli i użytkowników lokali oraz mienia Spółdzielni, utrzymywanie budynków i ich otoczenia we właściwym stanie technicznym i estetycznym.
2. Przepisy regulaminu określają wzajemne obowiązki Spółdzielni i użytkowników lokali w zakresie dokonywania remontów i konserwacji budynków, pomieszczeń wspólnych i lokali wraz z pomieszczeniami przynależnymi wchodzącymi w skład nieruchomości zarządzanych przez Spółdzielnię.
3. Podział obowiązków pomiędzy Spółdzielnią a użytkownikami lokali nie jest uzależniony od rodzaju lokalu, ani posiadanego przez użytkownika prawa do lokalu.
4. Poprzez użytkownika lokalu rozumie się ;
1) członka Spółdzielni któremu przysługuje spółdzielcze prawo do lokalu,
2) członka Spółdzielni będącego właścicielem lokalu,
3) osobę nie będącą członkiem Spółdzielni, której przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu,
4) właściciela lokalu nie będącego członkiem Spółdzielni,
5) najemcę lokalu mieszkalnego na podstawie umowy ze Spółdzielnią,
6) osobę faktycznie użytkującą lokal bez tytułu prawnego.
5. Użytkownik lokalu jest odpowiedzialny w zakresie postanowień niniejszego regulaminu za wszystkie osoby, których prawa reprezentuje ( członków rodziny, domowników, najemców, gości ).
6. Postanowienia regulaminu stosuje się odpowiednio do właścicieli i najemców lokali użytkowych.
§ 2
1. Obowiązkiem Spółdzielni oraz użytkowników lokali jest utrzymywanie zasobów mieszkaniowych we właściwym stanie technicznym i estetycznym oraz przestrzeganie przepisów budowlanych regulujących warunki techniczne użytkowania budynków i instalacji.
2. Remonty i konserwacje należące do obowiązków Spółdzielni wykonywane są zgodnie z zatwierdzonym rocznym planem rzeczowo – finansowym i finansowane środkami przeznaczonymi na ten cel w planie remontów i konserwacji.
3. Zatwierdzanie rocznych planów rzeczowo – finansowych jest kompetencją Rady Nadzorczej lub zebrania właścicieli w przypadku zleconego zarządzania wspólnotąmieszkaniową przez Spółdzielnię.
4. Spółdzielnia nie uczestniczy w finansowaniu remontów i konserwacji należących do obowiązków użytkowników lokali.
5. Wszelkie uszkodzenia wewnątrz lokalu oraz poza nim, powstałe z winy użytkownika lub jego domowników, obciążają użytkownika lokalu.
II. ZASADY UŻYTKOWANIA LOKALI
§ 3
1. Lokal mieszkalny może być użytkowany tylko zgodnie z jego przeznaczeniem.
2. Użytkownik zobowiązany jest do właściwego dbania o zajmowany lokal wraz z
pomieszczeniem przynależnym oraz dokonywania napraw, konserwacji i koniecznych
wymian urządzeń technicznych.
3. Użytkownik lokalu zobowiązany jest do zgłaszania wszelkich zauważonych usterek i
awarii w lokalu mieszkalnym, pomieszczeniach wspólnych i budynku wraz z jego
otoczeniem.
4. Użytkownik lokalu w przypadku dłuższej nieobecności zobowiązany jest do
powiadomienia o tym fakcie Spółdzielni, oraz wskazania sposobu kontaktu lub opiekuna
lokalu, który w razie awarii udostępni lokal w celu jej usunięcia.
§ 4
1. W razie awarii wywołującej szkodę, lub grożącej bezpośrednio powstaniem szkody,
użytkownik lokalu jest obowiązany do natychmiastowego udostępnienia lokalu w celu jej
usunięcia.
2. W przypadku odmowy udostępnienia lokalu, lub przedłużającej się nieobecności,
Spółdzielnia ma prawo wejść do lokalu w obecności funkcjonariusza policji, a także
Straży Pożarnej gdy wymaga to jej pomocy.
3. Jeżeli otwarcie lokalu nastąpiło pod nieobecność użytkownika lub pełnoletniej osoby z
nim zamieszkującej lub reprezentującej go, Spółdzielnia jest zobowiązana zabezpieczyć
lokal i znajdujące się w nim rzeczy do czasu przybycia użytkownika lokalu. Z czynności
tych sporządza się pisemny protokół z podpisami osób uczestniczących w
czynnościach.
4. Użytkownik lokalu winien także udostępnić lokal w celu dokonania :
1) okresowego, a w szczególnie uzasadnionych wypadkach również doraźnego
przeglądu stanu i wyposażenia technicznego lokalu, odczytu urządzeń itp. - oraz
ustalenia zakresu niezbędnych prac i ich wykonania,
2) zastępczego wykonania przez Spółdzielnię prac obciążających użytkownika w
razie jego odmowy – w celu zabezpieczenia przed powstaniem lub powiększeniem
szkód.
§ 5
1. Użytkownik lokalu jest zobowiązany wykonywać roboty konserwacyjne i naprawcze w
zajmowanym lokalu mieszkalnym i w pomieszczeniu przynależnym w oparciu o
niniejszy regulamin i na własny koszt, bez naruszania praw osób trzecich.
2. W przypadku dokonywania konserwacji i remontów elementów związanych z elewacją
zewnętrzną użytkownik winien zachować kolorystykę zgodną z kolorystyką elewacji.
3. W razie nie wykonania niezbędnej konserwacji i naprawy przez użytkownika,
Spółdzielnia – po bezskutecznym wezwaniu – ma prawo wykonać te naprawy na koszt
użytkownika.
4. Roboty konserwacyjne i naprawcze wykonywane przez użytkownika lokalu nie
wymagają zgłoszenia i uzyskania zgody Spółdzielni.
§ 6
1. Roboty remontowe lub modernizacyjne wykonywane przez użytkownika lokalu, mogą
być przeprowadzone wyłącznie po uzyskaniu pisemnej zgody Spółdzielni, a w
szczególności :
1) wszelka ingerencja w ściany konstrukcyjne budynku,
2) wyburzanie lub przestawianie ścian działowych,
3) zamurowywanie, wykuwanie lub powiększanie otworów okiennych i drzwiowych,
4) wymiana posadzek i podłóg,
5) wymiana stolarki otworowej,
6) przeróbki lub likwidacja instalacji wodnych, kanalizacyjnych, elektrycznych,
centralnego ogrzewania, w tym również zainstalowanych na nich urządzeń
pomiarowych,
7) likwidacja lub zmiana usytuowania kratek wentylacyjnych,
8) przebudowa, zabudowa lub instalowanie zadaszeń loggii i balkonów,
9) montaż krat, rolet lub klimatyzatorów zewnętrznych,
10) montaż urządzeń antenowych i okablowania poza obrębem loggii lub balkonu.
2. Roboty modernizacyjne polegające na zmianie funkcji użytkowych poszczególnych
pomieszczeń wykonywane przez użytkownika lokalu, mogą być przeprowadzone
wyłącznie po uzyskaniu pisemnej zgody Zarządu Spółdzielni.
3. Zabrania się dokonywania trwałej zabudowy pionów instalacji technicznych, tzw.
„szachtów” oraz bruzd na instalacje wodno-kanalizacyjne w ścianach, wraz z
osprzętem.
4. Zgłoszenie zamiaru wykonywania robót użytkownik składa na piśmie z określeniem
charakteru i zakresu remontu oraz przewidywanego terminu ich wykonywania, co
najmniej z 14 dniowym wyprzedzeniem.
5. Użytkownik lokalu może przystąpić do wykonywania prac na które wyrażono zgodę
stosując się do warunków technicznych wydanych przez Spółdzielnię, przy zapewnieniu
wykonywania ich przez osoby posiadające stosowne kwalifikacje.
6. Odmowa wydania takiej zgody przez Spółdzielnię wymaga pisemnego uzasadnienia.
7. Roboty te, jak i wszelkie czynności związane z uzyskaniem pozwolenia na budowę lub
zgłoszeniem zamiaru wykonania robót użytkownik wykonuje we własnym zakresie i na
swój koszt.
8. Użytkownik lokalu winien także udostępnić lokal w celu dokonania kontroli zgodności
zakresu i odbioru prac przez Spółdzielnię.
9. W razie samowolnego, lub niezgodnego z wydanymi warunkami wykonania remontu
przez użytkownika, oraz uszkodzenia wspólnych elementów budynku Spółdzielnia – po
bezskutecznym wezwaniu do doprowadzenia lokalu do właściwego stanu – ma prawo
przywrócić stan zgodny z wydanymi warunkami lub wykonać stosowne naprawy na
koszt użytkownika.
III. OBOWIĄZKI SPÓŁDZIELNI
§ 7
W zakresie ogólnym Spółdzielnia zobowiązana jest do :
1. Konserwacji i remontów budynków wraz z przyległymi terenami, budowlami i
urządzeniami będącymi w zarządzie Spółdzielni.
2. Zapewnienia wyposażenia budynków i ich otoczenia w urządzenia umożliwiające
prawidłową eksploatację.
3. Bezusterkowego przyjmowania budynków i urządzeń od wykonawców robót remontowo
- budowlanych.
4. Wyegzekwowania usunięcia usterek, wynikłych z wadliwego wykonania robót lub wad
materiałów budowlanych, ujawnionych w czasie rękojmi.
5. Zapewnienia prawidłowego funkcjonowania instalacji wewnętrznych : wodno kanalizacyjnej, centralnego ogrzewania, ciepłej wody, elektrycznej, piorunochronnej,
instalacji do odbioru sygnału radiowo-telewizyjnego, a także instalacji domofonowej –
jeżeli jest instalacją wspólną podlegającą konserwacji przez Spółdzielnię.
6. Interweniowania w przypadku wystąpienia zakłóceń w dostawach mediów i awarii
instalacji wymienionych w ust. 5.
7. Przeprowadzania w określonych terminach wymaganych prawem budowlanym
przeglądów i kontroli stanu technicznego obiektów i instalacji.
8. Prowadzenia Pogotowia Technicznego i usuwania awarii bez zbędnej zwłoki.
§ 8
W zakresie napraw budynków i lokali mieszkalnych Spółdzielnia zobowiązana jest do :
1. Zapewnienie właściwej izolacyjności cieplnej ścian i dachów budynków.
2. Naprawy pokryć dachowych budynków mieszkalnych.
3. Remontów i napraw elementów konstrukcyjnych balkonów i logii oraz barierek z tym
związanych.
4. Konserwacji elewacji budynku z wyłączeniem stolarki okiennej w lokalach i wnęk
balkonowych i logii oraz barierek z tym związanych.
5. Naprawy schodów i podłoży oraz malowanie ścian i sufitów wraz z naprawą tynków i
przecierek w pomieszczeniach ogólnego użytku.
6. Naprawy instalacji elektrycznej budynku do licznika lokalowego lub tablicy
bezpiecznikowej w lokalu mieszkalnym, gdy liczniki zamontowane są poza lokalem.
7. Naprawy i konserwacji głównych przewodów kanalizacji poziomej i pionowej do trójnika
w pionie włącznie.
8. Naprawy i konserwacji głównych przewodów wodociągowych wody zimnej i ciepłej do
pierwszych zaworów odcinających pion od lokalu mieszkalnego wraz z tymi zaworami.
9. Naprawy i konserwacji całej wewnętrznej instalacji centralnego ogrzewania – z
wyjątkiem grzejników wymienionych przez użytkowników i wymiany głowic
termostatycznych zaworów grzejnikowych i podzielników kosztów ogrzewania.
10. Naprawy i konserwacji przewodów wentylacyjnych – z wyjątkiem kratek w lokalach.
11. Naprawy instalacji do odbioru sygnału radiowo – telewizyjnego będącej w konserwacji
Spółdzielni – z wyjątkiem przewodów w lokalach i gniazd abonenckich.
12. Naprawy instalacji domofonowej będącej w konserwacji Spółdzielni – z wyjątkiem
przewodów w lokalach i unifonów.
13. Naprawy lub wymiany urządzeń i instalacji w pomieszczeniach wspólnych ogólnego
użytku jak np. pralnie, suszarnie, klatki schodowe, korytarze piwniczne.
14. Naprawy i konserwacji instalacji piorunochronnej.
15. Naprawy i konserwacji stolarki otworowej zewnętrznej w zakresie wejść do klatek
schodowych i okienek pomieszczeń wspólnych.
16. Wymiany i legalizacji wodomierzy z odczytem radiowym – w przypadku wnoszenia
przez użytkownika stosownych opłat eksploatacyjnych na ten cel.
§ 9
1. Konieczność napraw leżących w obowiązkach Spółdzielni, a które zostały
spowodowane z winy użytkownika lokalu w wyniku jego umyślnych działań obciążają
użytkownika lokalu.
2. Spółdzielnia może przejąć w odpłatną konserwację inne urządzenia i instalacje zlecone
przez grupę użytkowników – za zgodą Rady Nadzorczej.
III. OBOWIĄZKI UŻYTKOWNIKÓW LOKALI MIESZKALNYCH
§ 10
Do obowiązków użytkownika lokalu mieszkalnego należy w szczególności :
1. Malowanie lub tapetowanie ścian i sufitów w lokalu i pomieszczeniu przynależnym wraz
z naprawą tynków i przecierek – z częstotliwością wynikającą z ich trwałości.
2. Malowanie ścian i sufitów wnęk balkonowych wraz z naprawą tynków i przecierek – z
częstotliwością wynikającą z ich trwałości.
3. Malowanie mebli wbudowanych, grzejników, rur instalacji, barierek balkonowych oraz
ewentualnie innych urządzeń w celu zabezpieczenia przed korozją.
4. Konserwacja, naprawa lub wymiana podłóg i posadzek.
5. Wymiana i właściwa dla rodzaju materiałów konserwacja drzwi wejściowych do lokalu,
drzwi wewnętrznych i balkonowych oraz okien.
6. Uzupełnianie oszklenia okien i drzwi oraz naprawa, wymiana lub regulacja zamków,
okuć i osprzętu stolarki.
7. Zapewnienie szczelności połączenia wymienianych przez użytkownika okien i drzwi
balkonowych z ościeżem i istniejącą obróbką blacharską zewnętrzną.
8. Wymiana i konserwacja drzwi do pomieszczenia przynależnego.
9. Naprawa i wymiana instalacji wodociągowej oraz urządzeń osprzętu techniczno –
sanitarnego w lokalu, od pierwszego zaworu odcinającego pion od lokalu.
10. Naprawa i wymiana instalacji kanalizacji odpływowej oraz urządzeń osprzętu techniczno
–sanitarnego w lokalu, od trójnika pionu głównego.
11. Naprawa i wymiana instalacji elektrycznej oraz osprzętu wraz z tablicą bezpiecznikową.
12. Naprawa, konserwacja i wymiana kuchni gazowej wraz z elastycznymi przewodami
przyłączeniowymi, kuchni elektrycznej i podgrzewaczy wody.
13. Naprawa i wymiana grzejników centralnego ogrzewania zainstalowanych przez
użytkownika lokalu we własnym zakresie.
14. Wymiana korpusów zaworów i głowic termostatycznych i podzielników kosztów
ogrzewania.
15. Wymiana i legalizacja wodomierzy bez odczytu radiowego.
§ 11
1. Naprawy wewnątrz lokali nie należące do obowiązków Spółdzielni obciążają
użytkowników lokali.
2. Naprawy wszelkich uszkodzeń wewnątrz lokalu powstałych z winy użytkownika, lub
osób z nim zamieszkałych i podnajemców, obciążają użytkownika zajmującego ten
lokal.
IV. OBOWIĄZKI NAJEMCÓW LOKALI UŻYTKOWYCH
§ 12
Do obowiązków najemcy należy:
1. Odnowienie lokalu – w miarę potrzeb, polegające na :
1) malowaniu lub tapetowaniu ścian i sufitów w lokalu z częstotliwością wynikającą z ich
trwałości,
2) malowaniu grzejników, rur instalacji oraz ewentualnie innych urządzeń w celu
zabezpieczenia przed korozją,
3) konserwacji i naprawach podłóg i posadzek,
4) właściwej dla rodzaju materiałów konserwacji drzwi wejściowych do lokalu, drzwi
wewnętrznych oraz okien.
2. W zakresie konserwacji, napraw i wymiany urządzeń i instalacji najemca zobowiązany
jest do :
1) uzupełniania oszklenia okien i drzwi oraz naprawa lub regulacja zamków, okuć i
osprzętu stolarki,
2) napraw i konserwacji instalacji wodociągowej oraz urządzeń osprzętu techniczno –
sanitarnego w lokalu, od pierwszego zaworu odcinającego,
3) napraw i konserwacji instalacji kanalizacji odpływowej oraz urządzeń osprzętu
techniczno – sanitarnego w lokalu, od trójnika pionu głównego,
4) napraw i konserwacji instalacji elektrycznej wraz z tablicą bezpiecznikową, oraz
wymiany osprzętu,
5) napraw, konserwacji i wymiany kuchni gazowej wraz z elastycznymi przewodami
przyłączeniowymi, kuchni elektrycznej i podgrzewaczy wody,
6) wymiany podzielników kosztów ogrzewania,
7) legalizacji wodomierzy.
§ 13
1. Podnajmowanie lub zmiana rodzaju prowadzonej działalności w lokalu mogą nastąpić
jedynie za pisemną zgodą Zarządu Spółdzielni.
2. W razie awarii wywołującej szkodę, lub grożącej bezpośrednio powstaniem szkody,
najemca lokalu jest obowiązany do natychmiastowego udostępnienia lokalu w celu jej
usunięcia.
3. Najemca lokalu winien także udostępnić lokal w celu dokonania :
1) okresowego, a w szczególnie uzasadnionych wypadkach również doraźnego
przeglądu stanu i wyposażenia technicznego lokalu, odczytu urządzeń itp. - oraz
ustalenia zakresu niezbędnych prac i ich wykonania,
2) zastępczego wykonania przez Spółdzielnię prac obciążających najemcę – w
przypadku zabezpieczenia przed powstaniem lub powiększeniem szkód.
§ 14
1. Najemca lokalu ponosi odpowiedzialność za skutki wynikłe z nie przestrzegania
przepisów bhp i p.poż.
2. Najemca jest zobowiązany wykonywać roboty konserwacyjne w zajmowanym lokalu w
oparciu o niniejszy regulamin.
3. W razie nie wykonania niezbędnej konserwacji i naprawy przez najemcę, lub w
przypadku stwierdzenia nadmiernego zużycia Spółdzielnia – po bezskutecznym
wezwaniu do doprowadzenia lokalu do właściwego stanu – ma prawo wykonać te
naprawy na koszt najemcy.
4. W przypadku remontu lub modernizacji przepisy § 6 stosuje się odpowiednio.
V. POSTANOWIENIA KOŃCOWE.
§ 15
1. Regulamin niniejszy został zatwierdzony przez Radę Nadzorczą Brzezińskiej
Spółdzielni Mieszkaniowej Uchwałą Nr 19 / 2016, w dniu 15.09.2016 r.
2. Regulamin wchodzi w życie z dniem jego zatwierdzenia, z mocą obowiązującą od dnia
15 września 2016 r.
3. Traci moc dotychczasowy regulamin „w sprawie użytkowania, konserwacji i remontów
budynków i lokali w Brzezińskiej Spółdzielni Mieszkaniowej” wprowadzony Uchwałą
Nr 15 / 2004 Rady Nadzorczej z dnia 19.04.2004 r.
Sekretarz Rady Nadzorczej Przewodniczący Rady Nadzorczej
Na oryginale stosowne podpisy.