Regulamin rozliczania kosztów zużycia wody i odprowadzania ścieków
Do pobrania
Regulamin-rozliczania-wody-i-ścieków.pdf Regulamin rozliczania kosztów zużycia wody i odprowadzania ścieków w Brzezińskiej Spółdzielni Mieszkaniowej
Regulamin rozliczania kosztów zużycia wody i odprowadzania ścieków w Brzezińskiej Spółdzielni Mieszkaniowej
PODSTAWA PRAWNA:
- Ustawa z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jednolity Dz. U. z 2020 r. poz. 1464 ze zm.),
- Ustawa z dnia 16 września 1982 r. Prawo spółdzielcze (tekst jednolity Dz. U. z 2020 r. poz. 275 ze zm.),
- Ustawa z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (tekst jednolity Dz. U. z 2020 r. poz. 2028 ze zm.),
- Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tekst jednolity Dz. U. z 2020 r. poz. 1333 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2019 r. poz. 1065 ),
- Ustawa z dnia 11 maja 2001 r. Prawo o miarach (tekst jednolity Dz. U. z 2020 r. poz. 2166),
- Umowa zawarta przez BSM na dostawę wody i odbiór ścieków,
- Statut Brzezińskiej Spółdzielni Mieszkaniowej.
§ 1
- Niniejszy Regulamin określa zasady rozliczeń kosztów dostawy wody do poszczególnych budynków w zasobach Brzezińskiej Spółdzielni Mieszkaniowej, zwanej dalej Spółdzielnią oraz odbioru ścieków i indywidualnego rozliczenia z użytkownikami lokali mieszkalnych, użytkowych oraz w lokalach o innym przeznaczeniu.
- Ilekroć w niniejszym regulaminie jest mowa o:
1) użytkowniku – należy przez to rozumieć: członka Spółdzielni, właściciela lokalu, osobę posiadającą spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu nie będącą członkiem Spółdzielni, najemcę lokalu oraz osoby nie posiadające tytułu prawnego do lokalu,
2) wodomierzu indywidualnym – należy przez to rozumieć każdy wodomierz zimnej lub ciepłej wody zainstalowany na instalacji wodnej dostarczającej wodę do lokalu danego Użytkownika,
3) wodomierzu głównym – należy przez to rozumieć wodomierz zimnej wody zainstalowany na instalacji wodnej dostarczającej wodę do danego budynku lub grupowego węzła cieplnego, którego wskazania są podstawą do rozliczeń pomiędzy Spółdzielnią, a dostawcą wody,
4) lokalu opomiarowanym – należy przez to rozumieć lokal mieszkalny, użytkowy lub lokal gospodarczy wyposażony w sprawne, nieuszkodzone wodomierze indywidualne z ważnymi cechami legalizacyjnymi i założonymi plombami, w którym opomiarowane są wszystkie punkty poboru wody,
5) dostawcy wody – należy przez to rozumieć podmiot dostarczający wodę do zasobów Spółdzielni.
§ 2
- Koszty dostawy wody i odprowadzania ścieków obejmują wydatki Spółdzielni związane z opłatami za dostawę wody i odprowadzanie ścieków, uiszczanymi na rzecz dostawcy wody, zgodnie z zawartą umową i taryfą opłat.
- Koszty dostawy wody i odprowadzania ścieków są ustalane odrębnie dla każdego budynku lub grupy budynków objętych wskazaniami tego samego wodomierza głównego, wg którego Spółdzielnia rozlicza się z dostawcą. Rozliczenie kosztów wody zimnej zużytej w celu jej podgrzania następuje wg wskazań wodomierza w węźle cieplnym budynkowym lub węźle cieplnym grupowym zasilającym grupę budynków, proporcjonalnie do zużycia wody w zasilanych z tego węzła budynkach.
- Dla celów rozliczeniowych przyjmuje się, że ilość pobranej wody równa się ilości odprowadzonych ścieków.
- Rozliczenie kosztów zużycia wody i odprowadzania ścieków w poszczególnych budynkach odbywa się według następujących zasad:
1) W budynkach, w których wszystkie lokale i punkty poboru wody w pomieszczeniach wspólnych są wyposażone w wodomierze (lokale opomiarowane) podstawę do rozliczeń zużycia zimnej wody i ścieków stanowią wskazania wodomierzy indywidualnych. Różnicę między zużyciem wody wykazanym przez wodomierz główny lub wodomierz w węźle cieplnym grupowym, a zużyciem wody wynikającym z sumy wskazań wodomierzy indywidualnych w lokalach, rozlicza się proporcjonalnie do zużycia wykazanego przez wodomierze indywidualne w danym budynku lub grupie budynków, zasilanych z tego węzła.
2) W budynkach, w których tylko część lokali jest opomiarowanych, zużycie zimnej wody i ilość odprowadzonych ścieków ustala się następująco:
a) w lokalach opomiarowanych – ilość wody – według wskazań wodomierzy indywidualnych,
b) w lokalach nieopomiarowanych w budynkach nie posiadających instalacji centralnego przygotowania ciepłej wody użytkowej – przy zastosowaniu normy 7 m3 miesięcznie na każdą zamieszkałą osobę,
c) w lokalach nieopomiarowanych w budynkach z instalacją ciepłej wody użytkowej – przy zastosowaniu normy ryczałtowej 9 m3 miesięcznie na każdą zamieszkałą osobę. - W rozliczeniu kosztów zużycia wody i odprowadzania ścieków uwzględnia się wszystkie lokale wyposażone w punkty czerpalne, z tym że koszty zużycia wody w pomieszczeniach wspólnych i gospodarczych (np. pralnie, pomieszczenia wykorzystywane przez gospodarzy, a także polewaczki itp.) obciążają koszty eksploatacji budynku lub grupy budynków objętych wskazaniami tego samego wodomierza głównego.
- Różnicę między zużyciem wody wykazanym przez wodomierz główny lub wodomierz w węźle cieplnym, pomniejszonym o zużycie, o którym mowa w ust. 5, a zużyciem wody wynikającym z sumy wskazań wodomierzy indywidualnych i ilością wody jaką obciążono lokale nieopomiarowane, rozlicza się proporcjonalnie do ilości wody jaką zużyły poszczególne lokale w danym budynku lub grupie budynków objętych wskazaniami tego samego wodomierza głównego.
§ 3
- Użytkownicy lokali mieszkalnych zobowiązani są uiszczać opłatę na poczet kosztów dostawy wody i odprowadzenia ścieków - zwaną też w dalszej części zaliczką, jako stały element opłaty z tytułu użytkowania lokalu.
- Wysokość zaliczki ustalana jest przez Spółdzielnię indywidualnie dla każdego opomiarowanego lokalu mieszkalnego na podstawie zużycia za poprzedni okres rozliczeniowy jako iloczyn szacowanej ilości zużycia wody oraz aktualnie obowiązującej ceny.
- Na uzasadniony, pisemny wniosek Użytkownika, Zarząd Spółdzielni może zmniejszyć lub zwiększyć ustaloną zaliczkę.
- Dla lokali mieszkalnych nieopomiarowanych, wysokość zaliczki ustalana jest jako iloczyn normy ryczałtowej i ilości osób zamieszkałych w lokalu.
- Dla lokali użytkowych stosuje się rozliczenie na podstawie wskazań wodomierzy, na podstawie faktur VAT w okresach miesięcznych, a w przypadku wystąpienia niedopłaty wynikającej z rozliczenia za cały okres rozliczeniowy, na podstawie dodatkowej faktury VAT.
- Zużycie zimnej wody przez firmy remontowe pomniejsza koszty zużycia wody w danym budynku (grupie budynków) w oparciu o wskazania wodomierzy i wystawione faktury VAT dla firm remontowych.
- Zużycie zimnej i ciepłej wody na cele wspólne w pomieszczeniach gospodarczych pomniejsza koszty zużycia wody w danym budynku (grupie budynków) i obciąża koszty eksploatacji.
§ 4
Okres rozliczeniowy kosztów wody obejmuje rok kalendarzowy. Zarząd Spółdzielni może wyznaczyć, w miarę potrzeby inny okres rozliczeniowy dla danego budynku lub grupy budynków.
§ 5
- Odczyt wskazań wodomierzy w m3 z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku wykonywany jest przy zachowaniu należytej dokładności i staranności przez pracowników Spółdzielni lub inną upoważnioną osobę. Osoby te sprawdzają prawidłowość montażu wodomierza, stan plomb, numer i wskazania wodomierza, a w przypadku odczytu radiowego, mogą dokonać takiego sprawdzenia bezpośrednio w lokalu.
- Podczas dokonywania odczytu bezpośrednio w lokalu, fakt odczytu wodomierzy oraz ich stany Użytkownik potwierdza własnoręcznym podpisem. Nie stosuje się tego w przypadku odczytu radiowego.
- O terminie odczytów bezpośrednich w lokalach Użytkownicy lokali są powiadamiani poprzez wywieszenie ogłoszeń na tablicach ogłoszeniowych w budynkach co najmniej na 3 dni przed odczytem.
- Spółdzielnia w uzasadnionych przypadkach może dokonywać odczytów kontrolnych wodomierzy w dowolnych terminach (niezależnych od okresów rozliczeniowych), bez wcześniejszego uprzedzenia Użytkownika lokalu.
- Użytkownicy zobowiązani są udostępnić wodomierze indywidualne do odczytu i powinny być one łatwo dostępne, niezabudowane i nie zastawione wyposażeniem lub meblami.
- Po dokonaniu odczytów, stany wodomierzy podlegają weryfikacji w celu ewentualnych korekt prostujących błędy odczytów przed dokonaniem rozliczenia wody.
- Nadzór nad odczytami wodomierzy sprawuje kierownik działu techn. - eksploatacyjnego.
§ 6
- Spółdzielnia dokonuje rozliczenia finansowego kosztów dostawy wody i odprowadzania ścieków oraz opłat (zaliczek) wnoszonych przez Użytkowników lokali.
- Lokale, w których Użytkownik nie zainstalował wodomierzy zużycia wody na wszystkich punktach poboru wody lub w których są wodomierze bez ważnej legalizacji (i nie zostały wymienione w terminie wskazanym przez Spółdzielnię, na wodomierze wskazane przez Spółdzielnię), lub nieoplombowane, lub których nie udostępniono do dokonania odczytu w wyznaczonych terminach, traktuje się jako nieopomiarowane.
- Należność za zużycie wody dla poszczególnych lokali w danym okresie rozliczeniowym oblicza się jako iloczyn indywidualnego zużycia oraz kosztu 1 m3 wody, przy czym:
1) dla lokali opomiarowanych, zużycie wody jest sumą wskazań wszystkich zamontowanych w lokalu wodomierzy,
2) dla lokali nieopomiarowanych ustala się zużycie wody według tzw. ryczałtu z uwzględnieniem ilości zamieszkałych osób, nie mniej niż jedna osoba. - W przypadku udostępnienia do odczytu wodomierzy w lokalu rozliczanym uprzednio jako nieopomiarowany, stan ich wskazań zostanie przyjęty jako stan początkowy do dalszych rozliczeń.
- Nadzór nad rozliczeniem wody i odprowadzania ścieków sprawuje kierownik działu czynszów, kredytów i spraw członkowskich.
§ 7
- Rozliczenie różnicy pomiędzy dokonanymi wpłatami-zaliczkami przez Użytkowników lokali mieszkalnych za zimną wodę i odprowadzane ścieki, a końcowym rozliczeniem za dany okres rozliczeniowy dokonywana jest w następujący sposób:
1) w przypadku gdy suma wpłat zaliczkowych w okresie rozliczeniowym jest wyższa od kosztów za wodę i ścieki w tym okresie, nadpłata ta jest zaliczana w pierwszej kolejności na pokrycie zaległości w opłatach, w tym także na poczet odsetek, kosztów sądowych i egzekucyjnych oraz innych związanych z danym lokalem. Pozostała część nadpłaty zaliczana jest na poczet bieżących opłat,
2) w przypadku, gdy suma wpłat zaliczkowych w okresie rozliczeniowym nie pokrywa kosztów poniesionych za wodę i ścieki w tym okresie, Użytkownik zobowiązany jest dopłacić brakującą kwotę w najbliższym wymaganym terminie płatności opłat za dany lokal. Nie uregulowanie niedopłaty w terminie spowoduje naliczenie odsetek ustawowych,
3) dokonywanie przez Użytkowników wpłat zaliczkowych w niższej wysokości niż zostało to ustalone przez Zarząd, samowolne dokonywanie potrąceń przed otrzymaniem rozliczenia indywidualnego lokalu z tytułu rozliczenia wody i odprowadzania ścieków lub w innej wysokości niż wykazano w rozliczeniu jest niedopuszczalne i traktowane będzie jako zaległości w opłatach. - W przypadku zmiany Użytkownika lokalu w trakcie okresu rozliczeniowego saldo opłat powstałe w wyniku rozliczenia kosztów dostawy wody i odprowadzenia ścieków obciąża Użytkownika, któremu przysługuje prawo do lokalu na dzień dokonania rozliczenia. Możliwe jest dokonanie odczytu pośredniego i rozliczenie na jego podstawie kosztów zużycia wody i odprowadzenia ścieków poniesionych przez dotychczasowego i aktualnego użytkownika lokalu, w tym także z tytułu niedoboru lub nadpłaty powstałej z tytułu rozliczenia całego budynku (§ 2 ust. 4), pod warunkiem zgłoszenia na piśmie do Spółdzielni przez obydwie strony woli takiego odczytu i rozliczenia. W takim przypadku Użytkownik zdający lokal ma obowiązek wskazać adres do korespondencji, na który zostanie przesłane rozliczenie, jak również jest zobowiązany do uregulowania ewentualnych należności.
- Na pisemny wniosek Użytkownika lokalu, Zarząd może wyrazić zgodę na rozłożenie na raty niedopłaty wynikłej z tytułu rozliczenia wody i odprowadzania ścieków.
§ 8
W celu umożliwienia rozliczania wg wskazań wodomierzy, urządzenia te powinny mieć określony typ i być zamontowane oraz zaplombowane zgodnie z wymogami Spółdzielni.
§ 9
- W przypadku braku odczytu wodomierza spowodowanego awarią urządzenia lub brakiem możliwości odczytu niezawinionego przez Użytkownika, zużycie na tym urządzeniu ustala się na podstawie zużycia z poprzedniego okresu rozliczeniowego.
- W przypadku uszkodzenia wodomierza z winy Użytkownika, wszelkie koszty wymiany danego urządzenia ponosi Użytkownik.
- W przypadku stwierdzenia:
1) nielegalnego poboru wody z pominięciem wodomierza, dokonania samowolnej przeróbki instalacji wodociągowej przed wodomierzem,
2) uszkodzenia lub zerwania plomby,
3) samowolnego demontażu wodomierza,
4) zamierzonego działania Użytkownika w celu zafałszowania wskazań wodomierza, m.in. przez powstrzymywanie biegu urządzeń pomiarowych przez ingerencję z zewnątrz, zastosowanie pola magnetycznego, odwrócenie kierunku przepływu itp.,
5) przecieków w instalacji i zamontowanych urządzeniach w lokalach nieopomiarowanych,
Użytkownik lokalu zostanie obciążony:
• kosztami doprowadzenia instalacji do stanu pierwotnego pozwalającego na jej eksploatację,
• opłatami za cały okres rozliczeniowy ryczałtem za zamieszkałe w danym lokalu osoby, uwzględniając współczynnik zwiększający w wysokości 1,50 (słownie: jeden 50/100), do czasu usunięcia nieprawidłowości. - W przypadku braku możliwości odczytu nie z winy Użytkownika lokalu i nie udostępnienia lokalu przez Użytkownika z przyczyn obiektywnych (np. długi wyjazd, pobyt w szpitalu, itp.), ewentualne reklamacje rozliczenia rozpatruje się w trybie indywidualnym. Postanowienia końcowe.
§ 10
- Koszty zainstalowania wodomierza w lokalu mieszkalnym ponosi Użytkownik lokalu chyba, że przepisy szczególne stanowią inaczej.
- Użytkownik zobowiązany jest zgłosić fakt zamontowania wodomierzy we własnym zakresie, w administracji Spółdzielni celem odbioru technicznego i zaplombowania wodomierzy.
- Wszelkich zmian lub przeróbek instalacji wod. – kan. Użytkownik może dokonać jedynie po uzyskaniu pisemnej zgody Spółdzielni i zgodnie z podanymi warunkami technicznymi.
- Po dokonaniu zmian lub przeróbek Użytkownik jest zobowiązany zgłosić je do odbioru technicznego.
- W przypadku konieczności opróżnienia zładu z wody, Użytkownik zostanie obciążony kosztami uzupełnienia zgodnie z taryfą dostawcy.
- W przypadku dokonania samowolnych przeróbek w instalacji wod. – kan. Użytkownik niezwłocznie i na własny koszt przywróci stan wymagany.
- Dokonanie samowolnych przeróbek skutkujących zakłóceniem działania instalacji wod. – kan. może powodować dodatkowe obciążenie lokalu w wysokości 20% naliczenia opłat do czasu usunięcia przyczyn zakłócenia działania.
§ 11
- Użytkownik lokalu objętego systemem rozliczania wg wskazań wodomierzy zobowiązany jest do:
1) udostępnienia urządzeń pomiarowych do odczytu i kontroli,
2) pokrycia kosztów związanych z montażem, naprawą, wymianą i legalizacją urządzeń,
3) niezwłocznego powiadomienia Spółdzielni w przypadku uszkodzenia urządzenia lub plomb, a także wszelkich budzących wątpliwości wskazań wodomierzy, mogących świadczyć o ich wadliwym działaniu, - Spółdzielnia zobowiązana jest do:
1) zapewnienia informacji o zasadach funkcjonowania systemu rozliczeń kosztów dostarczania wody i odprowadzania ścieków,
2) niezwłocznego reagowania na sygnały dotyczące nieprawidłowego funkcjonowania urządzeń,
3) prawidłowego i rzetelnego rozliczania kosztów zużycia wody i odprowadzania ścieków. - Użytkownik może zgłosić reklamację dotyczącą rozliczenia w nieprzekraczalnym terminie 14 dni od jego otrzymania pod rygorem jej nierozpatrzenia.
- Reklamacja winna być wniesiona do Spółdzielni na piśmie i zawierać uzasadnienie.
- O wyniku i sposobie rozpatrzenia reklamacji Użytkownik zostanie powiadomiony na piśmie w terminie nie dłuższym niż 30 dni.
Treść regulaminu przyjęta Uchwałą Rady Nadzorczej Nr 1 / 2021 w dniu 28 stycznia 2021 r. i ma zastosowanie do rozliczenia kosztów zużycia wody i odprowadzania ścieków poczynając od dnia 1 stycznia 2021 roku.
Sekretarz Rady Nadzorczej Przewodniczący Rady Nadzorczej
Na oryginale stosowne podpisy.