Sekretariat
46 874 41 22
Dział techniczno-eksploatacyjny
46 874 47 36
Księgowość
46 874 40 51
Napisz do nas kontakt@smbrzeziny.pl
Zadzwoń 46 874 41 22

Regulamin rozliczania kosztów zużycia wody i odprowadzania ścieków

Do pobrania

Regulamin-rozliczania-wody-i-ścieków.pdf Regulamin rozliczania kosztów zużycia wody i odprowadzania ścieków w Brzezińskiej Spółdzielni Mieszkaniowej

Zobacz pozostałe regulaminy

 

Regulamin rozliczania kosztów zużycia wody i odprowadzania ścieków w Brzezińskiej Spółdzielni Mieszkaniowej

PODSTAWA PRAWNA:

  1. Ustawa z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jednolity Dz. U. z 2020 r. poz. 1464 ze zm.),
  2. Ustawa z dnia 16 września 1982 r. Prawo spółdzielcze (tekst jednolity Dz. U. z 2020 r. poz. 275 ze zm.),
  3. Ustawa z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (tekst jednolity Dz. U. z 2020 r. poz. 2028 ze zm.),
  4. Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tekst jednolity Dz. U. z 2020 r. poz. 1333 ze zm.),
  5. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2019 r. poz. 1065 ),
  6. Ustawa z dnia 11 maja 2001 r. Prawo o miarach (tekst jednolity Dz. U. z 2020 r. poz. 2166),
  7. Umowa zawarta przez BSM na dostawę wody i odbiór ścieków,
  8. Statut Brzezińskiej Spółdzielni Mieszkaniowej.

 

§ 1

  1. Niniejszy Regulamin określa zasady rozliczeń kosztów dostawy wody do poszczególnych budynków w zasobach Brzezińskiej Spółdzielni Mieszkaniowej, zwanej dalej Spółdzielnią oraz odbioru ścieków i indywidualnego rozliczenia z użytkownikami lokali mieszkalnych, użytkowych oraz w lokalach o innym przeznaczeniu.
  2. Ilekroć w niniejszym regulaminie jest mowa o:
    1) użytkowniku – należy przez to rozumieć: członka Spółdzielni, właściciela lokalu, osobę posiadającą spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu nie będącą członkiem Spółdzielni, najemcę lokalu oraz osoby nie posiadające tytułu prawnego do lokalu,
    2) wodomierzu indywidualnym – należy przez to rozumieć każdy wodomierz zimnej lub ciepłej wody zainstalowany na instalacji wodnej dostarczającej wodę do lokalu danego Użytkownika,
    3) wodomierzu głównym – należy przez to rozumieć wodomierz zimnej wody zainstalowany na instalacji wodnej dostarczającej wodę do danego budynku lub grupowego węzła cieplnego, którego wskazania są podstawą do rozliczeń pomiędzy Spółdzielnią, a dostawcą wody,
    4) lokalu opomiarowanym – należy przez to rozumieć lokal mieszkalny, użytkowy lub lokal gospodarczy wyposażony w sprawne, nieuszkodzone wodomierze indywidualne z ważnymi cechami legalizacyjnymi i założonymi plombami, w którym opomiarowane są wszystkie punkty poboru wody,
    5) dostawcy wody – należy przez to rozumieć podmiot dostarczający wodę do zasobów Spółdzielni.

§ 2

  1. Koszty dostawy wody i odprowadzania ścieków obejmują wydatki Spółdzielni związane z opłatami za dostawę wody i odprowadzanie ścieków, uiszczanymi na rzecz dostawcy wody, zgodnie z zawartą umową i taryfą opłat.
  2. Koszty dostawy wody i odprowadzania ścieków są ustalane odrębnie dla każdego budynku lub grupy budynków objętych wskazaniami tego samego wodomierza głównego, wg którego Spółdzielnia rozlicza się z dostawcą. Rozliczenie kosztów wody zimnej zużytej w celu jej podgrzania następuje wg wskazań wodomierza w węźle cieplnym budynkowym lub węźle cieplnym grupowym zasilającym grupę budynków, proporcjonalnie do zużycia wody w zasilanych z tego węzła budynkach.
  3. Dla celów rozliczeniowych przyjmuje się, że ilość pobranej wody równa się ilości odprowadzonych ścieków.
  4. Rozliczenie kosztów zużycia wody i odprowadzania ścieków w poszczególnych budynkach odbywa się według następujących zasad:
    1) W budynkach, w których wszystkie lokale i punkty poboru wody w pomieszczeniach wspólnych są wyposażone w wodomierze (lokale opomiarowane) podstawę do rozliczeń zużycia zimnej wody i ścieków stanowią wskazania wodomierzy indywidualnych. Różnicę między zużyciem wody wykazanym przez wodomierz główny lub wodomierz w węźle cieplnym grupowym, a zużyciem wody wynikającym z sumy wskazań wodomierzy indywidualnych w lokalach, rozlicza się proporcjonalnie do zużycia wykazanego przez wodomierze indywidualne w danym budynku lub grupie budynków, zasilanych z tego węzła.
    2) W budynkach, w których tylko część lokali jest opomiarowanych, zużycie zimnej wody i ilość odprowadzonych ścieków ustala się następująco:
    a) w lokalach opomiarowanych – ilość wody – według wskazań wodomierzy indywidualnych,
    b) w lokalach nieopomiarowanych w budynkach nie posiadających instalacji centralnego przygotowania ciepłej wody użytkowej – przy zastosowaniu normy 7 m3 miesięcznie na każdą zamieszkałą osobę,
    c) w lokalach nieopomiarowanych w budynkach z instalacją ciepłej wody użytkowej – przy zastosowaniu normy ryczałtowej 9 m3 miesięcznie na każdą zamieszkałą osobę.
  5. W rozliczeniu kosztów zużycia wody i odprowadzania ścieków uwzględnia się wszystkie lokale wyposażone w punkty czerpalne, z tym że koszty zużycia wody w pomieszczeniach wspólnych i gospodarczych (np. pralnie, pomieszczenia wykorzystywane przez gospodarzy, a także polewaczki itp.) obciążają koszty eksploatacji budynku lub grupy budynków objętych wskazaniami tego samego wodomierza głównego.
  6. Różnicę między zużyciem wody wykazanym przez wodomierz główny lub wodomierz w węźle cieplnym, pomniejszonym o zużycie, o którym mowa w ust. 5, a zużyciem wody wynikającym z sumy wskazań wodomierzy indywidualnych i ilością wody jaką obciążono lokale nieopomiarowane, rozlicza się proporcjonalnie do ilości wody jaką zużyły poszczególne lokale w danym budynku lub grupie budynków objętych wskazaniami tego samego wodomierza głównego.

§ 3

  1. Użytkownicy lokali mieszkalnych zobowiązani są uiszczać opłatę na poczet kosztów dostawy wody i odprowadzenia ścieków - zwaną też w dalszej części zaliczką, jako stały element opłaty z tytułu użytkowania lokalu.
  2. Wysokość zaliczki ustalana jest przez Spółdzielnię indywidualnie dla każdego opomiarowanego lokalu mieszkalnego na podstawie zużycia za poprzedni okres rozliczeniowy jako iloczyn szacowanej ilości zużycia wody oraz aktualnie obowiązującej ceny.
  3. Na uzasadniony, pisemny wniosek Użytkownika, Zarząd Spółdzielni może zmniejszyć lub zwiększyć ustaloną zaliczkę.
  4. Dla lokali mieszkalnych nieopomiarowanych, wysokość zaliczki ustalana jest jako iloczyn normy ryczałtowej i ilości osób zamieszkałych w lokalu.
  5. Dla lokali użytkowych stosuje się rozliczenie na podstawie wskazań wodomierzy, na podstawie faktur VAT w okresach miesięcznych, a w przypadku wystąpienia niedopłaty wynikającej z rozliczenia za cały okres rozliczeniowy, na podstawie dodatkowej faktury VAT.
  6. Zużycie zimnej wody przez firmy remontowe pomniejsza koszty zużycia wody w danym budynku (grupie budynków) w oparciu o wskazania wodomierzy i wystawione faktury VAT dla firm remontowych.
  7. Zużycie zimnej i ciepłej wody na cele wspólne w pomieszczeniach gospodarczych pomniejsza koszty zużycia wody w danym budynku (grupie budynków) i obciąża koszty eksploatacji.

§ 4

Okres rozliczeniowy kosztów wody obejmuje rok kalendarzowy. Zarząd Spółdzielni może wyznaczyć, w miarę potrzeby inny okres rozliczeniowy dla danego budynku lub grupy budynków.

 

§ 5

  1. Odczyt wskazań wodomierzy w m3 z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku wykonywany jest przy zachowaniu należytej dokładności i staranności przez pracowników Spółdzielni lub inną upoważnioną osobę. Osoby te sprawdzają prawidłowość montażu wodomierza, stan plomb, numer i wskazania wodomierza, a w przypadku odczytu radiowego, mogą dokonać takiego sprawdzenia bezpośrednio w lokalu.
  2. Podczas dokonywania odczytu bezpośrednio w lokalu, fakt odczytu wodomierzy oraz ich stany Użytkownik potwierdza własnoręcznym podpisem. Nie stosuje się tego w przypadku odczytu radiowego.
  3. O terminie odczytów bezpośrednich w lokalach Użytkownicy lokali są powiadamiani poprzez wywieszenie ogłoszeń na tablicach ogłoszeniowych w budynkach co najmniej na 3 dni przed odczytem.
  4. Spółdzielnia w uzasadnionych przypadkach może dokonywać odczytów kontrolnych wodomierzy w dowolnych terminach (niezależnych od okresów rozliczeniowych), bez wcześniejszego uprzedzenia Użytkownika lokalu.
  5. Użytkownicy zobowiązani są udostępnić wodomierze indywidualne do odczytu i powinny być one łatwo dostępne, niezabudowane i nie zastawione wyposażeniem lub meblami. 
  6. Po dokonaniu odczytów, stany wodomierzy podlegają weryfikacji w celu ewentualnych korekt prostujących błędy odczytów przed dokonaniem rozliczenia wody.
  7. Nadzór nad odczytami wodomierzy sprawuje kierownik działu techn. - eksploatacyjnego. 

§ 6

  1. Spółdzielnia dokonuje rozliczenia finansowego kosztów dostawy wody i odprowadzania ścieków oraz opłat (zaliczek) wnoszonych przez Użytkowników lokali.
  2. Lokale, w których Użytkownik nie zainstalował wodomierzy zużycia wody na wszystkich punktach poboru wody lub w których są wodomierze bez ważnej legalizacji (i nie zostały wymienione w terminie wskazanym przez Spółdzielnię, na wodomierze wskazane przez Spółdzielnię), lub nieoplombowane, lub których nie udostępniono do dokonania odczytu w wyznaczonych terminach, traktuje się jako nieopomiarowane.
  3. Należność za zużycie wody dla poszczególnych lokali w danym okresie rozliczeniowym oblicza się jako iloczyn indywidualnego zużycia oraz kosztu 1 m3 wody, przy czym:
    1) dla lokali opomiarowanych, zużycie wody jest sumą wskazań wszystkich zamontowanych w lokalu wodomierzy,
    2) dla lokali nieopomiarowanych ustala się zużycie wody według tzw. ryczałtu z uwzględnieniem ilości zamieszkałych osób, nie mniej niż jedna osoba.
  4. W przypadku udostępnienia do odczytu wodomierzy w lokalu rozliczanym uprzednio jako nieopomiarowany, stan ich wskazań zostanie przyjęty jako stan początkowy do dalszych rozliczeń.
  5. Nadzór nad rozliczeniem wody i odprowadzania ścieków sprawuje kierownik działu czynszów, kredytów i spraw członkowskich.

§ 7

  1. Rozliczenie różnicy pomiędzy dokonanymi wpłatami-zaliczkami przez Użytkowników lokali mieszkalnych za zimną wodę i odprowadzane ścieki, a końcowym rozliczeniem za dany okres rozliczeniowy dokonywana jest w następujący sposób:
    1) w przypadku gdy suma wpłat zaliczkowych w okresie rozliczeniowym jest wyższa od kosztów za wodę i ścieki w tym okresie, nadpłata ta jest zaliczana w pierwszej kolejności na pokrycie zaległości w opłatach, w tym także na poczet odsetek, kosztów sądowych i egzekucyjnych oraz innych związanych z danym lokalem. Pozostała część nadpłaty zaliczana jest na poczet bieżących opłat,
    2) w przypadku, gdy suma wpłat zaliczkowych w okresie rozliczeniowym nie pokrywa kosztów poniesionych za wodę i ścieki w tym okresie, Użytkownik zobowiązany jest dopłacić brakującą kwotę w najbliższym wymaganym terminie płatności opłat za dany lokal. Nie uregulowanie niedopłaty w terminie spowoduje naliczenie odsetek ustawowych,
    3) dokonywanie przez Użytkowników wpłat zaliczkowych w niższej wysokości niż zostało to ustalone przez Zarząd, samowolne dokonywanie potrąceń przed otrzymaniem rozliczenia indywidualnego lokalu z tytułu rozliczenia wody i odprowadzania ścieków lub w innej wysokości niż wykazano w rozliczeniu jest niedopuszczalne i traktowane będzie jako zaległości w opłatach.
  2. W przypadku zmiany Użytkownika lokalu w trakcie okresu rozliczeniowego saldo opłat powstałe w wyniku rozliczenia kosztów dostawy wody i odprowadzenia ścieków obciąża Użytkownika, któremu przysługuje prawo do lokalu na dzień dokonania rozliczenia. Możliwe jest dokonanie odczytu pośredniego i rozliczenie na jego podstawie kosztów zużycia wody i odprowadzenia ścieków poniesionych przez dotychczasowego i aktualnego użytkownika lokalu, w tym także z tytułu niedoboru lub nadpłaty powstałej z tytułu rozliczenia całego budynku (§ 2 ust. 4), pod warunkiem zgłoszenia na piśmie do Spółdzielni przez obydwie strony woli takiego odczytu i rozliczenia. W takim przypadku Użytkownik zdający lokal ma obowiązek wskazać adres do korespondencji, na który zostanie przesłane rozliczenie, jak również jest zobowiązany do uregulowania ewentualnych należności.
  3. Na pisemny wniosek Użytkownika lokalu, Zarząd może wyrazić zgodę na rozłożenie na raty niedopłaty wynikłej z tytułu rozliczenia wody i odprowadzania ścieków.

§ 8

W celu umożliwienia rozliczania wg wskazań wodomierzy, urządzenia te powinny mieć określony typ i być zamontowane oraz zaplombowane zgodnie z wymogami Spółdzielni.

 

§ 9

  1. W przypadku braku odczytu wodomierza spowodowanego awarią urządzenia lub brakiem możliwości odczytu niezawinionego przez Użytkownika, zużycie na tym urządzeniu ustala się na podstawie zużycia z poprzedniego okresu rozliczeniowego.
  2. W przypadku uszkodzenia wodomierza z winy Użytkownika, wszelkie koszty wymiany danego urządzenia ponosi Użytkownik.
  3. W przypadku stwierdzenia:
    1) nielegalnego poboru wody z pominięciem wodomierza, dokonania samowolnej przeróbki instalacji wodociągowej przed wodomierzem,
    2) uszkodzenia lub zerwania plomby,
    3) samowolnego demontażu wodomierza,
    4) zamierzonego działania Użytkownika w celu zafałszowania wskazań wodomierza, m.in. przez powstrzymywanie biegu urządzeń pomiarowych przez ingerencję z zewnątrz, zastosowanie pola magnetycznego, odwrócenie kierunku przepływu itp.,
    5) przecieków w instalacji i zamontowanych urządzeniach w lokalach nieopomiarowanych,
    Użytkownik lokalu zostanie obciążony:
    • kosztami doprowadzenia instalacji do stanu pierwotnego pozwalającego na jej eksploatację,
    • opłatami za cały okres rozliczeniowy ryczałtem za zamieszkałe w danym lokalu osoby, uwzględniając współczynnik zwiększający w wysokości 1,50 (słownie: jeden 50/100), do czasu usunięcia nieprawidłowości.
  4. W przypadku braku możliwości odczytu nie z winy Użytkownika lokalu i nie udostępnienia lokalu przez Użytkownika z przyczyn obiektywnych (np. długi wyjazd, pobyt w szpitalu, itp.), ewentualne reklamacje rozliczenia rozpatruje się w trybie indywidualnym. Postanowienia końcowe.

§ 10

  1. Koszty zainstalowania wodomierza w lokalu mieszkalnym ponosi Użytkownik lokalu chyba, że przepisy szczególne stanowią inaczej.
  2. Użytkownik zobowiązany jest zgłosić fakt zamontowania wodomierzy we własnym zakresie, w administracji Spółdzielni celem odbioru technicznego i zaplombowania wodomierzy.
  3. Wszelkich zmian lub przeróbek instalacji wod. – kan. Użytkownik może dokonać jedynie po uzyskaniu pisemnej zgody Spółdzielni i zgodnie z podanymi warunkami technicznymi.
  4. Po dokonaniu zmian lub przeróbek Użytkownik jest zobowiązany zgłosić je do odbioru technicznego.
  5. W przypadku konieczności opróżnienia zładu z wody, Użytkownik zostanie obciążony kosztami uzupełnienia zgodnie z taryfą dostawcy.
  6. W przypadku dokonania samowolnych przeróbek w instalacji wod. – kan. Użytkownik niezwłocznie i na własny koszt przywróci stan wymagany.
  7. Dokonanie samowolnych przeróbek skutkujących zakłóceniem działania instalacji wod. – kan. może powodować dodatkowe obciążenie lokalu w wysokości 20% naliczenia opłat do czasu usunięcia przyczyn zakłócenia działania.

§ 11

  1. Użytkownik lokalu objętego systemem rozliczania wg wskazań wodomierzy zobowiązany jest do:
    1) udostępnienia urządzeń pomiarowych do odczytu i kontroli,
    2) pokrycia kosztów związanych z montażem, naprawą, wymianą i legalizacją urządzeń,
    3) niezwłocznego powiadomienia Spółdzielni w przypadku uszkodzenia urządzenia lub plomb, a także wszelkich budzących wątpliwości wskazań wodomierzy, mogących świadczyć o ich wadliwym działaniu,
  2. Spółdzielnia zobowiązana jest do:
    1) zapewnienia informacji o zasadach funkcjonowania systemu rozliczeń kosztów dostarczania wody i odprowadzania ścieków,
    2) niezwłocznego reagowania na sygnały dotyczące nieprawidłowego funkcjonowania urządzeń,
    3) prawidłowego i rzetelnego rozliczania kosztów zużycia wody i odprowadzania ścieków.
  3. Użytkownik może zgłosić reklamację dotyczącą rozliczenia w nieprzekraczalnym terminie 14 dni od jego otrzymania pod rygorem jej nierozpatrzenia.
  4. Reklamacja winna być wniesiona do Spółdzielni na piśmie i zawierać uzasadnienie.
  5. O wyniku i sposobie rozpatrzenia reklamacji Użytkownik zostanie powiadomiony na piśmie w terminie nie dłuższym niż 30 dni.

 

Treść regulaminu przyjęta Uchwałą Rady Nadzorczej Nr 1 / 2021 w dniu 28 stycznia 2021 r. i ma zastosowanie do rozliczenia kosztów zużycia wody i odprowadzania ścieków poczynając od dnia 1 stycznia 2021 roku.

 

Sekretarz Rady Nadzorczej     Przewodniczący Rady Nadzorczej

Na oryginale stosowne podpisy.

 

Zobacz pozostałe regulaminy